Evaluarea Națională din acest an a scos a iveală, mai mult decât oricând, subiectivitatea în corectarea lucrărilor. Un lucru care trebuie să dea de gândit Ministerului Educației.
În județul Constanța au fost depuse 1.070 de contestații (locul 3 pe țară, după București și Iași).
Am analizat notele de la toate cele 1.070 de contestații pentru a vedea câte sunt identice după contestații. Rezultatul este mai mult decât îngrijorător.
Numai 61 de lucrări au primit același punctaj! Dintre acestea, 16 sunt la limba și literatura română, restul de 45 la matematică.
Asta înseamnă că 94,3% din lucrările care au fost contestate au primit altă notă, ceea ce înseamnă foarte mult.
În majoritatea cazurilor s-au obținut note mai mari. Unele lucrări au obținut note mai mari cu peste 1 punct, după ce au fost corectate de șase profesori (metodologia spune că, dacă la contestații diferența este mai mică sau mai mare cu un punct față de nota inițială, se mai corectează de o pereche de profesori).
Au fost și cazuri de neînțeles, însă. O lucrare de 10, la matematică, a fost notată inițial cu 9,50. E destul de greu să nu-ți dai seama că ai în față o lucrare fără cusur.
E de la sine înțeles că orice zecime contează. Între 9.00 și 9.40 sunt 365 de elevi! Asta înseamnă locurile pe care le au Colegiul Mircea cel Bătrân, și Liceul Ovidiu împreună, plus încă 5 locuri. O zecime în plus sau în minus la nota finală înseamnă că ajungi sau nu la liceul dorit.
De ce s-a întâmplat așa? Am mai spus-o, dar o repetăm.
Vina nu este însă a profesorilor, ci a modului în care s-a organizat corectarea. Un profesor de matematică a avut de corectat 130 de lucrări pe zi. Puneți 10 ore de muncă, nu 8. Asta înseamnă 13 lucrări pe oră, deci una la 4 minute și puțin. În multe locuri, corectarea s-a făcut în săli fără aer condiționat, iar dascălii nu au avut parte nici măcar de un sandviș. Evident, sunt condiții mai mult decât suficiente pentru a greși.
Mai grav este că, la limba română, profesorii nu au beneficiat nici măcar de o formare în vederea corectării, ca cei de la matematică. S-a anunțat, la nivel național, că se va face acest lucru, profesorii s-au înscris, au fost selectați în baza unor criterii, apoi… nimic. Vorbim de limba și literatura română, unde gradul de subiectivitate este mai mare. Și, să nu uităm, vorbim despre o generație care a dat, pentru prima dată, examene după modelul Pisa.
Mai mult găsiți AICI.
Lucrările din Constanța au fost corectate în Galați.