Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a majorat tariful de referinţă al asigurării de Răspundere Civilă Auto (RCA), deşi numărul de accidente auto s-a redus, se menţionează într-un comunicat remis miercuri de Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR).
„COTAR îşi exprimă îngrijorarea faţă de creşterea tarifului de referinţă al RCA publicat de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). În timp ce firmele de asigurări din alte ţări au restituit şoferilor o parte din valoarea preţului RCA perceput în avans, pe fondul restricţiilor de circulaţie cauzate de pandemia Covid – 19 şi a valorilor de trafic scăzute, în România a crescut preţul RCA, în aceleaşi condiţii de reducere a numărului de accidente”, se precizează în comunicatul organizaţiei patronale.
Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România prezintă informaţii publicate de ASF în martie 2021, conform cărora frecvenţa şi severitatea daunelor au fost în scădere în 2019 faţă de 2018.
„Frecvenţa (cât de des au loc accidente) şi Severitatea (valoarea despăgubirilor achitate) sunt în descreştere şi reprezintă cei doi parametri principali care determină preţul RCA. Asta înseamnă că în anul 2019 – care este ultimul an de referinţă luat în calculul primei RCA – observăm faptul că atât frecvenţa daunei (5,81), cât şi severitatea daunei (6.4379) sunt în scădere faţă de anul anterior (2018). În concluzie, în anul 2019, românii au făcut mai puţine accidente şi cu daune medii mai mici faţă de anul 2018″, conform comunicatului COTAR.
De asemenea, în anul 2020, în perioada crizei sanitare, în România au existat două luni de stare de urgenţă, urmate de 7 luni de stare de alertă, iar până recent au existat restricţii de circulaţie pe timp de noapte, notează organizaţia patronală.
În această perioadă, valorile de trafic au scăzut semnificativ, la nivel naţional, la fel şi numărul de accidente de circulaţie şi, implicit, numărul dosarelor de daună RCA achitate de asiguratori, se precizează în comunicatul COTAR.
Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România aminteşte că scăderea numărului de accidente este confirmată de Poliţie şi de Comisia Europeană.
„Situaţia este confirmată de Poliţia Română – a declarat că în perioada stării de urgenţă numărul accidentelor a scăzut cu 72%; ASF a recunoscut, pe 5 noiembrie 2020, că societăţile de asigurare au avizat, în intervalul aprilie – iunie 2020 (trimestrul II), un număr de 56.661 dosare de daună RCA, cu 38,67% mai puţine decât cele vizate în primul trimestru al anului 2020; Comisia Europeană a prezentat, la sfârşitul lunii aprilie 2021, un raport din care reiese că numărul victimelor accidentelor rutiere produse pe drumurile din România s-au redus cu 12% în anul 2020 faţă de anul 2019″, se menţionează în comunicatul COTAR.
Cu toate aceste reduceri ale numărului de accidente, tariful de referinţă al poliţei RCA publicat în luna martie 2021 de ASF nu scade, ba chiar înregistrează creşteri, notează COTAR.
Preşedintele COTAR, Vasile Ştefănescu, consideră că ASF favorizează astfel firmele de asigurări în detrimentul şoferilor.
„Există o mare problemă, iar toate indiciile din ultimii ani arată că acest sector de activitate din cadrul ASF, condus de domnul vicepreşedinte Roşu, este măcinat de grave probleme interne, care pun sub semnul întrebării capacitatea şi integritatea persoanelor aflate în conducerea acestui sector. Când numărul de accidente e în scădere abruptă în ultimii doi ani, iar tariful de referinţă al poliţei RCA, în loc să scadă, creşte în permanenţă, este clar că vorbim despre greşeli grave şi repetate, care favorizează firmele de asigurari şi care prejudiciază interesele celor 9 milioane de şoferi români, pe care Statul Român ar trebui să-i protejeze”, a menţionat preşedintele COTAR, citat în comunicat.
DREPT LA REPLICĂ
Având în vedere informațiile apărute în spațiul public, Autoritatea de Supraveghere Financiară (A.S.F.) face următoarele precizări:
A.S.F. publică tarifele de referință pentru polițele auto obligatorii RCA, în conformitate cu prevederile Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și de tramvaie.
Tarifele de referință sunt calculate semestrial, potrivit prevederilor legale, de o companie independentă în funcție de: categoriile de vehicule (autoturisme, autovehicule transport marfă, autovehicule transport persoane etc.), de tipul asiguratului (persoană juridică/persoană fizică), de vârsta asiguraților în cazul persoanelor fizice, precum și de caracteristicile tehnice ale vehiculelor (capacitatea cilindrică sau puterea, masa maximă autorizată, numărul de locuri). A.S.F. are doar obligația legală de a publica tarifele de referință.
Publicarea tarifelor de referință reprezintă un demers ce conduce la creșterea transparenței, la informarea și la transmiterea către consumatori și către companiile din piață a unor informații corecte și complete cu privire la polițele RCA. Tarifele de referință nu reprezintă tarife la care sunt încheiate asigurările obligatorii de răspundere civilă auto în piață.
Estimarea tarifelor de referință, care utilizează formula de calcul definită la art. 2 pct. 24 din Legea nr. 132/2017, se realizează pe baza datelor statistice referitoare la piața asigurărilor RCA, în speță date istorice referitoare la polițele de asigurare și daunele aferente, de la toate societățile de asigurare autorizate și reglementate de A.S.F. și de la o sucursală care își desfășoară activitatea pe teritoriul României, în baza dreptului de stabilire, care practicau asigurări RCA la data de referință.
Perioada de referință pentru datele istorice utilizate în determinarea primei de risc de referință, a factorilor de încărcare și a tarifului de referință (sau prima brută de referință) este reprezentată de ultimii 5 ani de evenimente anteriori datei de referință.
Tarifele de referință sunt calculate pentru clasa de Bonus/Malus B0.