Teatrul de Stat Constanța a fost invitat de Uniunea Teatrelor din Europa (UTE) să fie partener într-un proiect grandios, alături de unele dintre cele mai importante teatre europene.
Această propunere, extrem de onorantă, a venit ca o recunoaștere a performanțelor teatrului din ultima perioadă și s-a concretizat în urma întâlnirilor între managerul Teatrului de Stat Constanța, regizorul Erwin Șimșensohn și regizorul Tompa Gábor, președintele UTE. Participarea la un proiect de asemenea nivel reprezintă o șansă extraordinară de a căpăta o puternică vizibilitate și expunere internațională pentru teatrul constănțean.
Proiectul CATASTROPHE va implica opt teatre membre UTE și șapte teatre nemembre, dintre care menționăm doar câteva: Teatrul Național São João din Porto, Piccolo Teatro din Milano, Teatrul Național din Luxemburg, Teatrul Național al Greciei de Nord din Salonic, Teatrul Maghiar de Stat din Cluj Napoca, Teatrul de Dramă Iugoslav din Belgrad, Teatrul Vechi din Cracovia, Teatrul Național din Strasbourg, Teatrul Național din Ljubljana. Cu un buget total estimat de patru milioane de euro, din care jumătate din partea Uniunii Europene iar restul din partea UTE și doar o mică parte din partea celor 15 participanți, proiectul se va desfășura pe o durată de doi ani, începând din 2022.
Proiectul constă în realizarea mai multor coproducții între teatrele partenere și va culmina cu un Festival tip Bursă de Spectacole care va avea loc la Porto, în Portugalia, și în cadrul căruia se vor prezenta toate aceste coproducții. În a doua parte a anului 2023 va avea loc o serie de turnee la unele dintre teatrele participante.
Punctul de plecare este dramaturgia greacă, mitologia, ca matrice a literaturii despre rădăcinile democrației. Pornind de la acest Esperanto al civilizației europene, noi creații dramaturgice vor dezvolta mai multe teme și subteme, precum: Identitate (gen, etnie, diferență, generație etc.), Democrație (alegere, represiune, libertate, securitate), Teritoriu (Frontiere, migrație, colonizare), Bogăție (distribuție, patrimoniu, exploatare), Mediu (durabilitate, reziliență, indiferență), Viitor (frică, acțiune, istorie).
Proiectul se intitulează CATASTROPHE, după titlul unei piese scurte de Samuel Beckett, din 1982, dedicată lui Václav Havel, care pe atunci se afla în închisoare.
CATASTROPHE își propune să repoziționeze teatrul ca un element esențial și de neînlocuit, activ în cadrul comunității, și să ofere instrumentele necesare pentru ca teatrul să devină din nou un laborator al agendei politice și sociale a Europei.
Scopul proiectului este de a transforma trauma globală provocată de pandemie și problemele pe care le-a creat și adâncit pentru a redescoperi principiul fondator al UTE, crearea unui teatru al Europei, pentru ca această uniune, potrivit cofondatorului său, Jack Lang, „să contribuie la construirea Uniunii Europene prin cultură și teatru, să încurajeze o mișcare culturală colectivă care străpunge barierele lingvistice, pentru a dezvolta un teatru de artă care este văzut ca un vector de fraternitate între oameni. UTE promovează producții și coproducții, schimburi teatrale și experiențe împărtășite, respectând în același timp identități și culturi individuale. (…) Pe termen lung, suma acestor activități ajută la elucidarea obiectivelor politicilor artistice și culturale care au ca scop consolidarea cooperării artistice și circulației transnaționale în Europa”.
Uniunea Teatrelor din Europa (UTE) este cel mai important și prestigios organism asociativ teatral european, înființat în 1990, la inițiativa celebrului regizor Giorgio Strehler (1921 – 1997). Președintele UTE este regizorul Tompa Gábor, director la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj Napoca, profesor la University of California, San Diego.
UTE, ca lider de proiect, va depune o solicitare de grant UE în cadrul programului Europa Creativă, ale cărui obiective sunt în consonanță cu cele ale CATASTROPHE, dar proiectul va fi realizat cu sau fără finanțare europeană, structura adaptându-se în funcție de rezultatul solicitării.