Tot ce trebuie să știi despre roaming dacă pleci în vacanță peste hotare

ANCOM atrage atentia utilizatorilor de telefonie si internet mobil, care au planificate vacante in strainatate, sa acorde atentie sporita la utilizarea serviciilor de roaming si sa verifice conditiile de utilizare, indiferent daca destinatia este in state care se afla in Spatiul Economic European (SEE) sau in afara SEE. De asemenea, utilizatorii trebuie sa fie atenti si la roamingul involuntar, care poate aparea in zonele de granita.

Călătoriile în afara spațiului UE/SEE

In cazul calatoriilor in afara Romaniei, utilizatorii trebuie sa verifice daca planul tarifar achizitionat include sau nu serviciul de roaming international. Utilizatorii pot beneficia de serviciul de roaming international numai daca furnizorul de la care au achizitionat planul tarifar a incheiat contracte de roaming cu furnizorii din statele vizitate.

Pentru ca tarifele pentru serviciul de roaming in afara SEE nu sunt reglementate, este important ca utilizatorii sa verifice cu atentie, inainte de a efectua o calatorie in, de exemplu, Marea Britanie, Republica Moldova, Serbia, Muntenegru, Turcia, Egipt, Emiratele Arabe Unite (EAU), Maroc, Israel, care sunt tarifele minime ce li se aplica in aceste state pentru serviciul de roaming international.

De exemplu, in tari precum Turcia, Egipt, Marea Britanie, Emiratele Arabe Unite sau Serbia, pentru serviciile pe baza de abonament, operatorii percep tarife standard cuprinse intre:

  • 0,0090 euro/min si 1,4280 euro/min pentru apelurile primite;
  • 0,0150 euro/min si 2,6418 euro/min pentru apeluri efectuate catre Romania;
  • 0,0060 euro si 0,4522 euro pentru un SMS trimis;
  • 0,0007 euro/MB si 13,0900 euro/MB pentru internet.

Daca, in general, pentru apeluri tarifarea se face la minut indivizibil, unitatea minima de tarifare pentru traficul de date difera in functie de operator si destinatie (de exemplu, la 1KB, 10KB sau 1MB). De asemenea, pe piata mai exista si tarife standard percepute sub forma de pachete. In acest caz, chiar daca utilizatorul efectueaza sau primeste un singur minut de apel sau utilizeaza un singur MB de date dintr-un pachet, acesta va fi taxat cu intregul pret al pachetului, dar poate utiliza ulterior si restul resurselor, pana la epuizare, inainte de a i se percepe un nou tarif. Exemple de astfel de tarife standard la pachet sunt de 7 euro/30 minute pentru apeluri primite sau efectuate sau 18 euro/4000 MB utilizati.

Totodata, in afara acestor tarife standard, operatorii mai pot oferi punctual si (extra)optiuni tarifare ce necesita activare separata si care ofera resurse si/sau tarife diferite in functie de mai multe criterii cum ar fi: tara de destinatie, tipul de serviciu folosit (pe baza de abonament sau cartela preplatita) sau tipul de oferta detinuta de utilizator.

Călătoriile în spațiul UE/SEE

De la intrarea in vigoare a regulamentului european care impune principiul „Roam like at home”, clientii operatorilor mobili din Romania care beneficiaza de planuri tarifare cu acces la roaming in SEE pot utiliza resursele nationale de voce, SMS si date si atunci cand calatoresc in statele Uniunii Europene: Austria, Belgia, Bulgaria, Cehia, Cipru, Croatia, Danemarca, Estonia, Finlanda (inclusiv insulele Åland), Franta (inclusiv Guyana Franceza si insulele Guadelupa, Martinica, Mayotte, Reunion si Saint-Martin), Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Olanda, Polonia, Portugalia (inclusiv insulele Azore si Madeira), Slovacia, Slovenia, Spania (inclusiv Insulele Canare), Suedia si Ungaria, la care se adauga Norvegia, Islanda si Liechtenstein.

Incepand cu 1 ianuarie 2021, furnizorii nu mai au obligatia legala sa ofere „Roam like at home” si pe teritoriul Regatului Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord, inclusiv al Gibraltarului, dar, daca doresc, pot aplica „Roam like at home” in aceasta tara. Astfel, este important ca utilizatorii sa verifice la furnizor tarifele de roaming daca vor calatori in Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord.

Mai multe detalii despre cum functioneaza serviciul de „Roam like at home”, aici.

Roaming involuntar

In cazul in care utilizatorii calatoresc pe teritoriul Romaniei, in zonele de granita, trebuie sa stie ca exista riscul de a utiliza  involuntar serviciul de roaming international, daca au activat acest serviciu, iar telefonul mobil sau tableta sunt setate pe selectarea automata a retelei. In aceste situatii, echipamentul mobil se va conecta automat la reteaua operatorului cu cel mai bun semnal in punctul in care se afla acesta. 

Astfel, desi utilizatorii se afla pe teritoriul Romaniei, vor fi facturati pentru serviciile de comunicatii utilizate in roaming, ca si cum s-ar afla fizic pe teritoriul unui statului vecin.

Acest fenomen poate aparea si la utilizarea serviciului de roaming intr-un stat din SEE, intr-o zona de granita cu un stat care nu face parte din SEE.  

Atentie! Utilizarea telefonului/tabletei in roaming involuntar nu scuteste utilizatorii de plata acestui serviciu.

Mai multe detalii despre roamingul involuntar, aici.

Ce, cum si unde reclami

Utilizatorii care au o nemultumire in legatura cu serviciul de roaming, serviciul „Roam like at home” sau intra in roaming involuntar, trebuie sa se adreseze mai intai furnizorului de la care au achizitionat planul tarifar. In cazul in care furnizorul nu a rezolvat problema sesizata, utilizatorii se pot adresa ANCOM, urmand pasii descrisi aici.


Puteți urmări Constanța 100% și pe Google News.

Conținutul website-ului www.ct100.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informațiile publicate pe acest site sunt protejate de către prevederile naționale și internaționale legale în vigoare. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conținutului acestui website.

Comentariile la articole sunt moderate. Așa se întâmplă încă din 2015, de la înființarea Constanța 100%. Am luat această decizie pentru a evita injuriile, calomniile, informațiile false. Dacă doriți să comentați, vă solicităm să folosiți un limbaj decent, să nu folosiți atacuri la persoană și nici informații false. Utilizatorului îi revine întreaga responsabilitate a comentariilor și a acțiunilor sale decurgând din acest act.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Next Post

SRI despre fostul său șef, Costin Georgescu: „A fost un om bun și pozitiv, un director discret și eficient”

vin iun. 30 , 2023
Costin Georgescu, fost director al Serviciului Român de Informații, a murit vineri, la vârsta de 81 de ani. Acesta era internat în stare gravă la o clinică din Elveția. SRI a transmis azi un mesaj de adio. Iată ce spune instituția: „Domnul Director Costin Georgescu a venit la conducerea SRI […]

V-ar putea interesa și: