Producătorul chinez de vehicule electrice BYD este pe cale să își intensifice semnificativ prezența în Germania, una dintre cele mai mari și importante piețe auto din Europa. Vicepreședinta executivă a companiei, Stella Li, a declarat recent într-un interviu pentru Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (FAS) că BYD intenționează să își crească semnificativ vânzările în Germania în mai puțin de șase luni, pe măsură ce extinde operațiunile în această țară. Aceste planuri vin în contextul unor provocări și tensiuni economice generate de creșterea tarifelor Uniunii Europene pentru mașinile electrice importate din China, tarife care ar putea schimba dinamica pieței auto europene.
Planuri ambițioase pentru expansiunea în Europa
În interviul pentru FAS, Stella Li a subliniat faptul că BYD se așteaptă să devină un jucător important în Europa, cu Germania ca piatră de temelie a acestei expansiuni. „Ne extindem în Germania și vom avea o prezență semnificativă în mai puțin de șase luni”, a afirmat Li, adăugând că echipele de vânzări din Germania au fost deja extinse pentru a lucra la câștigarea încrederii consumatorilor germani. Aceasta a subliniat că strategia BYD nu este una de succes pe termen scurt, ci o mișcare bine planificată, menită să stabilească o prezență solidă și pe termen lung în Europa.
Mai mult, BYD își propune să înceapă producția de vehicule în Ungaria până la sfârșitul anului 2025, un pas strategic care ar putea contribui la consolidarea lanțului său de aprovizionare și la reducerea dependenței de fabricile din China. Această mișcare face parte dintr-un plan mai amplu al companiei de a câștiga o cotă semnificativă din piața europeană de vehicule electrice, în special într-un moment în care producătorii auto tradiționali din Europa se confruntă cu dificultăți majore.
Recomandare: Adevărata revoluție a mașinilor electrice va veni în 2025: din București în Viena fără reîncărcare
Tarifele Uniunii Europene și criticile BYD
Uniunea Europeană a anunțat recent o creștere a tarifelor pentru vehiculele electrice produse în China, începând cu luna noiembrie, ca răspuns la ceea ce Bruxelles-ul consideră a fi subvenții incorecte acordate de guvernul chinez producătorilor locali de vehicule electrice. Germania s-a opus inițial acestor tarife, iar Stella Li a criticat această măsură, considerând-o o pierdere pentru consumatorii europeni, care ar putea plăti mai mult pentru vehicule. Totuși, BYD rămâne fermă în planurile sale de expansiune, chiar și în fața acestor obstacole comerciale. „Creșterea tarifelor va avea un impact asupra pieței, dar noi ne vom adapta și vom continua să ne extindem în Europa”, a declarat Li.
Prețuri competitive și strategia de creștere
Una dintre principalele forțe ale BYD este capacitatea de a oferi vehicule electrice la prețuri competitive, într-o piață în care consumatorii devin tot mai sensibili la costuri. Stella Li a indicat că prețurile vehiculelor BYD în Germania vor varia între 25.000 și 30.000 de euro, făcându-le accesibile pentru o gamă largă de cumpărători. Într-o piață dominată de mărci tradiționale precum BMW, Mercedes și Volkswagen, BYD vede o oportunitate de a atrage consumatori care caută alternative mai accesibile și eficiente.
Deși Li nu a dezvăluit obiective concrete de vânzări, ea a reiterat faptul că BYD își menține angajamentul de a se poziționa ca un jucător de top pe piața europeană. Într-un context global în care cererea pentru vehicule electrice este în creștere, compania chineză speră să își consolideze avantajul competitiv în Europa, profitând de decalajele de producție și de tranziția dificilă a producătorilor auto europeni către vehiculele electrice.
Recomandare: Vești bune pentru șoferii din București și Constanța care folosesc centura capitalei
Provocările industriei auto europene
În timp ce BYD își pregătește expansiunea agresivă în Europa, industria auto germană, în special giganți precum BMW și Mercedes, se confruntă cu provocări majore. În al treilea trimestru al anului 2024, atât BMW, cât și Mercedes au raportat scăderi semnificative ale vânzărilor, în principal din cauza cererii reduse din China și a concurenței acerbe din partea producătorilor auto locali, inclusiv BYD. Vânzările BMW au scăzut cu 13%, iar cele ale Mercedes cu 3%, conform datelor furnizate de Reuters.
De asemenea, Mercedes a raportat o scădere de 31% a vânzărilor de vehicule electrice pe baterii la nivel global, în timp ce BMW a reușit să înregistreze o creștere de 10% pe acest segment. Aceasta subliniază presiunile uriașe asupra producătorilor auto tradiționali de a face tranziția către vehicule electrice într-o piață extrem de competitivă și plină de incertitudini economice.
Volkswagen, cel mai mare producător auto european, se află și el într-o situație dificilă. Compania a anunțat recent că ia în considerare închiderea unor fabrici din Germania, un pas fără precedent în istoria sa. Reducerea costurilor a devenit o prioritate pentru Volkswagen, care se confruntă cu provocări de producție ridicate, concurență acerbă din China și o tranziție mai lentă decât se aștepta către vehiculele electrice.
Impactul tensiunilor comerciale dintre UE și China
Tarifele impuse de Uniunea Europeană asupra vehiculelor electrice chineze au generat tensiuni comerciale între Bruxelles și Beijing. UE acuză China că își subvenționează producătorii locali, ceea ce distorsionează concurența pe piața europeană. Deși Beijingul neagă aceste acuzații și amenință cu represalii, producătorii auto europeni, care obțin o mare parte din profiturile lor în China, sunt profund îngrijorați de impactul acestor măsuri.
CEO-ul Volkswagen, Oliver Blume, a solicitat Uniunii Europene să ia în considerare ajustarea acestor tarife, propunând stimulente pentru investițiile realizate de producătorii chinezi în Europa. Blume a subliniat că, în loc de taxe punitive, ar trebui promovate parteneriate care să încurajeze investițiile și crearea de locuri de muncă pe continentul european.