Vergil Chițac, senator independent, consideră că proiectul de bugetul pe 2019 al municipiului Constanța este o parte a strategiei de sub-dezvoltare a orașului și atrage atenția că, în ultimii trei ani, veniturile au scăzut cu 25%.
În opinia sa, administrația mediocră a orașului a alocat, de-a lungul timpului, foarte multe resurse pentru consumul imediat, pentru componente cu caracter social, care nu numai că nu au rezolvat toate problemele dar au complicat viitorul.
Primăria Constanța a publicat proiectul de buget pentru anul 2019. Senatorul a remarcat că în 2016, când a candidat la primărie, primarul interimar Făgădău se lăuda cu un buget de 815 milioane lei. După 3 ani veniturile au scăzut la 613,5 milioane lei, adică cu 25% mai puțin. Dacă adăugăm inflația de 10% în cei 3 ani constatăm că veniturile orașului s-au micșorat cu mai mult de o treime.
„Lipsa dezvoltării prin investiții este cronică. Proiectele de investiții din 2019 sunt parcă subiectul unui film cu scenariu prost. Le-am mai văzut nu numai în campania primarului Făgădău, dar și în promisiunile din anii trecuți. Vor continua lucrările la pasajul Cumpenei, care trebuia să fie terminat din 2016. Va continua reamenajarea locurilor de joacă, locuri distruse anul trecut, și aproape înjumătățite ca număr. Se vor mai monta câteva băncuțe în două cartiere, inclusiv în Henri Coandă, și se vor reabilita trei creșe. Și se va reorganiza traficul pe trei bulevarde, cine știe ce surprize neplăcute ne mai așteaptă. Cam atât, în mare. Însă, de când reparațiile la pod, locuri de joacă și creșe sunt investiții? Măi băieți, voi după atâția ani în administrația publică nu faceți deosebirea între investiție și reparație? ”, a precizat Vergil Chițac.
Vergil Chițac a făcut și o analiză sumară a bugetului.
Iată precizările sale:
„Veniturile prognozate sunt de 613.477.000 lei, iar cheltuielile de 798.782.000 lei. Vorbim așadar de un deficit de 183.305.000 lei, adică aproape 40 de milioane de euro.
Dacă anul trecut primăria se lăuda cu un excedent de 270.310.000 lei, pe care îl prezenta încă de la faza proiectului de buget, acum lucrurile stau diferit. Așa-zisul excedent s-a redus la – culmea – fix 183.305.000 lei, dar nu mai este trecut în faza de programare a bugetului, pentru că acest lucru nu ar fi permis de Ministerul Finanțelor. Serios? Dar de ce până acum s-a putut programa excedentul la venituri? Aiurea…așa cum vă spuneam într-o postare anterioară, tot excedentul de anul trecut a fost luat la bugetul de stat pentru a se încadra în ținta de deficit de 3%. Ca atare deficitul de 183 de milioane lei fie va fi împrumutat și va intra la datoria publică, fie nu va exista pentru că nu se vor face cheltuielile prognozate, în special investiții. Simplu!
Hotărât lucru, orașul mai mult consumă decât produce, din cauza proastei administrări a bugetului. Se remarcă și faptul că fie ni se promit din nou aceleași lucruri ca în anii trecuți, fie unele lucruri absolut normale ne sunt prezentate ca realizări ieșite din comun.
De exemplu, ni se promite că se va continua reabilitarea tramei stradale, deși toate șoselele ar fi trebuit să fie asfaltate până în 2018, așa cum scrie în programul electoral al actualului primar. Se promite „un amplu program de plantări de arbori și material dendrologic”, în condițiile în care primăria și consilierii locali aprobă pe bandă rulantă PUZ-uri prin care se permite construirea pe spații verzi. De asemenea, se promite asigurarea serviciului de salvamar, în condițiile în care primăria are obligația legală de a-l asigura.
Ni se iau ochii cu fonduri europene de 7,1 milioane lei. Atât speră primăria să atragă. O sumă rușinos de mică, în comparație cu zecile sau sutele de milioane de euro atrase de orașele din vestul țării. Și mai rușinoasă dacă facem o comparație cu localități mici din Dobrogea. Au ajuns Luncavița și Babadag să dea lecții Constanței. Și pe bună dreptate, după ce Primăria Constanța nu a reușit să atragă, anul trecut, decât 244.000 de lei din fonduri europene.
Proiectele de investiții din 2019 sunt parcă subiectul unui film cu scenariu prost. Le-am mai văzut nu numai în campania primarului Făgădău, dar și în promisiunile din anii trecuți. Vor continua lucrările la pasajul Cumpenei, care trebuia să fie terminat din 2016. Va continua reamenajarea locurilor de joacă, locuri distruse anul trecut, și aproape înjumătățite ca număr. Se vor mai monta câteva băncuțe în două cartiere, inclusiv în Henri Coandă, și se vor reabilita trei creșe. Și se va reorganiza traficul pe trei bulevarde, cine știe ce surprize neplăcute ne mai așteaptă. Cam atât, în mare. Însă, de când reparațiile la pod, locuri de joacă și creșe sunt investiții? Măi băieți, voi după atâția ani în administrația publică nu faceți deosebirea între investiție și reparație?
Unde sunt marile proiecte de investiții promise în 2016? Unde sunt sensurile giratorii suspendate, parcarea subterană, parcările supraterane, piețele care arătau ca în filme științifico-fantastice? Nu sunt nicăieri și nici nu vor fi gata până în 2016, pentru că, dragi constănțeni, ați fost mințiți.
Urmașii lui Mazăre s-au cocoțat la putere prin minciună și cred vor putea rămâne acolo mințind în continuare.
Se amăgesc!
P.S. Cluj-Napoca un oraș cu o populație cu 8% mai mare, are venituri de 1.254.076.337 lei, cu 104% mai mari decât la noi. Este dovada că se poate.”
Vă recomandăm și: