Orașul Constanța este ca o navă în derivă și este condus de… întâmplare, consideră Vergil Chițac, senator independent.
„Eu nu-mi aduc aminte să fi asistat până acum, la atâta confuzie și disfuncționalitate. Constanța este ca o navă în black-out, cu cârma blocată, care plutește în derivă și e foarte aproape să eșueze lamentabil, lovindu-se de stânci. Și toată lumea se uită la comandant, pentru că dacă și-a dorit puterea, atunci poartă întreaga responsabilitate!”, spune acesta.
Vergil Chițac a analizat proiectul de buget al municipiului Constanța, dar și propunerea de majorare a taxelor și impozitelor, începând de anul viitor, propunere care va fi supusă, joi, 25 aprilie, votului consilierilor locali.
Iată ce spune senatorul, într-o postare pe pagina sa de Facebook.
„Mâine, între cele 55 (???) de puncte supuse analizei și votului Consiliului Local se află proiectul de buget pentru acest an precum și stabilirea taxelor și impozitelor finale pentru anul viitor. În rest nimic deosebit, d-ale lui Făgădău…acordări de 4 terenuri în folosință gratuită sau vânzare către Arhiepiscopie sau Solid House…deh, prieten cu toate religiile. Câteva cuvinte despre subiecte, despre modul întâmplător în care este condus orașul și soluții; așa cum le văd eu.
Bugetul orașului pe 2019, un buget al sărăciei și neputinței
Așa cum vă spuneam într-o postare anterioară, veniturile au scăzut de la 815 milioane lei, în 2016, la 613,5 milioane lei, în prezent, iar dacă adăugăm și rata inflației, observăm o scădere cu aproape o treime a acestora.
Ca să vă faceți o idee despre dimensiunea reală a dezastrului, vă rog să comparați această cifră nu cu bugetul municipiului Cluj-Napoca, care are o populație cu 8% mai mare și venituri de 1.254.076.337 lei, cu 104% mai mari decât la noi, ci cu Sibiul. Sibiul are de două ori mai puțini locuitori decât Constanța (147.245, cu 48% mai puțin), dar are un buget de 778,4 milioane lei, cu 26% mai mare.
Economia nu poate fi mințită așa cum sunt mințiți oamenii de către primar. Economiei nu poți să-i spui că lucrurile merg bine, că orașul este bogat, pentru că, în viața reală, greșelile și prostia se plătesc. Din păcate, nu plătesc cei care fac, plătesc toți constănțenii. Plătesc în fiecare zi trăind într-un oraș murdar, poluat, în care nu există bani pentru spitale, pentru asfaltarea drumurilor sau chiar pentru lucruri mai mărunte, dar la fel de importante, precum plante ornamentale și îngrijirea spațiilor verzi (din ce în ce mai puține). Un oraș în care domnia prostului gust atinge cote alarmante.
Despre investiții nici nu poate fi vorba când aprobi un buget la vremea asta, în condițiile în care procedurile de licitație durează câteva luni bune, după care…se termină anul.
Impozite și taxe consistent mai mari în 2020
Lipsa de bani la buget este atât de mare, încât majorarea vine în an electoral. Creșterile vor fi și de 50%, iar unele dintre taxele și impozitele anulate anul trecut vor reveni din 2020. Vor fi foarte afectate și persoanele juridice care dețin clădiri nerezidențiale, pentru care impozitul se va majora cu circa 30%.
Constănțenii trebuie să știe că vor plăti cu 15% mai mult pentru locuințe, terenuri și mașini. Taxa de salubritate va crește cu 50%. În plus, persoanele fizice care au locuințe în Mamaia și le închiriază vor plăti din nou taxă de promovare, ca pe vremea lui Mazăre, numai că va fi dublă.
Pentru a explica aceste majorări, în proiectul de hotărâre se spune că ele sunt necesare „creării unei politici fiscale predictibile în vederea creșterii încrederii cetățenilor și a mediului de afaceri”. Vă dați seamă câte ipocrizie? Dacă nu vi se majorează taxele, nu mai aveți încredere în primărie? Să fiu scuzat, dar e o cretinătate nu o motivație. Ceva de genul…v-am crescut impozitele ca să mă votați!
Există soluții pentru a scoate Constanța din această criză fără precedent. Am identificat cel puțin trei. În primul rând, cum spuneam, orașele trebuie să se dezvolte accesând fonduri europene pentru că banii de la Guvern ori nu există, ori se duc în consum, nu în investiții. În loc să-și dezvolte un sistem de transport public cu bani europeni, Constanța s-a împrumutat pentru a cumpăra autobuze, și acum vine scadența. Anul acesta, de exemplu, trebuie să plătim 12 milioane de lei. Și acesta e un exemplu minor. Sunt bani pentru anveloparea blocurilor, pentru termoficare modernă, pentru restaurarea clădirilor de patrimoniu, pentru școli, spitale, trafic, străzi, săli de sport…pentru ce vrei și ce nu vrei. Trebuie să găsești oameni care să scrie proiecte viabile și ulterior să le implementeze.
Absorbția fondurilor europene este un semnal pozitiv și pentru investitorii străini care văd un semn al debirocratizării și diminuării corupției. Derularea proiectelor finanțate din bani europeni înseamnă un proces de achiziții mai bun și mai transparent, o abordare coerentă a dezvoltării naționale și locale, pe scurt o administrație mai profesionistă. Teorema ce decurge de aici este că cele două merg mână în mână, unde sunt proiecte europene sunt și investiții străine și reciproc.
În al doilea rând, contractele păguboase încheiate de Primăria Constanța trebuie renegociate, pentru că de acolo se mai pot economisi sume importante…Polaris, Pomacost, Confort Urban, panotaj stradal, etc. Nu mai e cazul să se aloce milioane de euro pentru asociațiile sportive private care fac un așa-zis sport de performanță, de exemplu, ci trebuie să se construiască săli de sport în școli, pentru copii astfel încât să crească sănătoși și să poată face performanță cu adevărat.
În al treilea rând, Constanța trebuie să copieze modele de bună practică și să le aplice ferm și neîntârziat. Nu descoperim noi apa caldă!
E un moment dificil…nu știm unde suntem și nici încotro mergem. Sincer, nu am mai asistat până acum la atâta confuzie și disfuncționalitate. Constanța este ca o navă în black-out, cu cârma blocată, care plutește în derivă și e foarte aproape să eșueze lamentabil, lovindu-se de stânci. Și toată lumea se uită la comandant, pentru că dacă și-a dorit puterea, atunci poartă întreaga responsabilitate!”