Veste proastă pentru iubitorii de bere. Băutura s-ar putea scumpi anul acesta cu 20 la sută, din cauza creșterii prețurilor la energia electrică și la materii prime.
Un pahar cu bere va costa la vară, când va fi cald și setea mare, semnificativ mai mult decât acum. Producătorii caută soluții pentru a trece peste cheltuielile în creștere cu electricitatea.
„Noi, păstrând temperaturi scăzute pentru bere atât în perioada de fermentație, cât și în perioadele de păstrare, camerele frigorifice consumă destul de multă energie electrică și ne afectează foarte mult. Încercăm să mutăm foarte mult partea de producție în timpul zilei și să folosim panourile fotovoltaice. Suntem în discuții să ne montăm panouri fotovoltaice pe toată hala de producție și așa sper să reducem mult, peste 50 la sută din costuri”, spune Ștefan Iordache – producător de bere artizanală, pentru Digi24.
Cu această situație s-ar putea confrunta nu numai firmele care produc bere artizanală, dar și marile companii internaționale prezente pe piața din România.Așa se face că berea s-ar putea scumpi cu 20 la sută. Producătorii spun că sunt nevoiți să facă acest lucru pentru că au crescut foarte mult costurile de producție. Materia primă s-a scumpit și ea cu aproximativ 30 la sută și au crescut cu 50 la sută facturile pentru energia electrică.
Un berar din București a schimbat furnizorii, pentru că cei la care apela, din Olanda și Suedia, aveau marfa prea scumpă ori rămăseseră fără stocuri.
„Producția de malț anul trecut a fost foarte mică. În nordul Europei, undeva la jumătate, în Canada la 27 la sută mai puțin. Drojdia, sticlele, absolut tot ce intră pe traseul de producție s-a scumpit. Se adaugă și inflația un pic. Ne-am gândit să ne diversificăm, să intrăm și pe alte tipuri de produse, slab alcoolizate, care nu au treabă cu malțul, mai ales că e o nișă neexploatată la noi”, spune Bogdan Pascu, berar craft.
Românii sunt unii dintre cei mai mari consumatori de bere din Europa, ocupând locul cinci în 2020 (cele mai recente date) cu 87 de litri per capita pe an. Ei preferă să cumpere băutura în magazine şi apoi să o bea acasă, ceea ce îi face codaşii Europei la consumul de bere în HoReCa, acest canal contribuind cu doar 8% la vânzări. În pandemie, cota de piaţă a restaurantelor şi barurilor scăzut la jumătate, crescând puternic retailul.